Monday, November 5, 2012

Asam Pedas Ayam

Assalamualaikum...
Lepas bulan Ramadhan lepas, aku suka plak masak Asam Pedas. Ntah kenapa laa agaknya ntah. Anyway, nie resepi IBU aku sendiri. Dia belajar dari moyang aku. Asam Pedas Johor nie. Memang menawan hati ku. Huhuh...makan sah bertambah laa kalau makan kan. Sebab hari tu anak saudara sorang tu tak makan Asam Pedas Pari. Selalu dia makan ayam goreng aje, tapi hari tu dia ambil dan makan. Dia kata sedapnya. Wah...lega aku! Hehehe bangga laa gak kan....boleh menyebabkan orang tak makan asam pedas boleh makan. Kira hebakkk...haha..Hari nie aku nak masak Asam Pedas Ayam, selalu dah buat kat ikan, kali ni tukar ke Ayam plak...


Bahan-bahan:
7-8 keping Isi Ayam - dipotong & dibersihkan
30 batang cili kering - diblend
8 ulas Bawang merah - diblend

4 Bawang Putih - diblend
1 inci Halia - diblend
1 inci Kunyit - diblend
Sedikit Belacan Bakar - diblend
Daun Kesum
Bunga Kantan - dibelah 2
Terung - dibelah 4 (Nie saja tambah)
Air Asam Jawa (sukatan 1 mangkuk kecil air asam jawa)
Sedikit garam

Cara:
1. Tumis rempah yang di blend tadi hingga naik bau.
2. Masukkan Air asam jawa. Masukkan sedikit garam sebagai perasa.
3. Masukkan isi ayam hingga kuah mendidih. Masukkan bunga kantan & daun kesum
4. Hidangkan bersama nasi panas.

SELAMAT MENCUBA!!

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin