Sunday, August 5, 2012

Kuih Cara Manis

Salam semua...

Tetiba weekend lepas aku terRAJIN plak. Actually Mr Hubby dah lama request kuih nie. Cuma aku tak de acuan ajer. Nie baru beli acuan jadi aku pun buat la. Tercapai gak hasrat nak buat kuih nie. Beli mahal dapat baper ketul aje. So, baik la aku buat sendiri kuih nie kan....

Ni la hasilnya...

Bahan-bahan:
2 cawan tepung gandum
1 kotak kecil santan kelapa rendah lemak (kes malas capai aje apa yg ade)
1 biji telur
1 camca teh perasa pandan (kalau rajin buat dr daun pandan, tp tak rajin kan :) )
Beberapa titik pewarna hijau (warna hijau epal)
Gula pasir secukupnya, sebagai inti
Garam secukup rasa (rasa lemak2 masin gitu)
Sedikit minyak masak, untuk dilenser acuan

Cara-cara membuat:

  1. Satukan tepung gandum, perasa pandan, pewarna hijau, telur dan kacau rata dengan whisk hingga semua sebati, tambah garam secukup rasa. Kacau dan tapis adunan tadi.
  2. Panaskan acuan kuih cara (acuan kuih baulu) atas dapur gas, apabila panas kecilkan api pada tahap minima. Sapukan sedikit minyak masak pada setiap ruang acuan (aku guna berus kecil utk lenserkan).
  3. Isi adunan tadi dalam bekas bermuncung (aku guna jag kecil) tuang dalam setiap acuan tadi hingga hampir penuh. Letakkan sedikit gula pasir pada setiap kuih (anggaran 1/3 camca teh). Tutup permukaannya acuan dengan tudung periuk. Masak hingga kueh menjadi pucat dan tidak melekat bila disentuh.
  4. Berhati2 semasa mengeluarkan kuih dari acuan dan sejukkan. Oles sedikit minyak setiap kali memasak kuih yang baru.
Hidangan kuih untuk berbuka puasa.

Selamat Mencuba!

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin