Thursday, February 20, 2014

Sardin Sambal Petai

Assalamualaikum semua!

Tak tau nak masak apa dah. Kekadang bosan gak kan masak hari-hari ni. Sebabnya sampai tak tau nak masak menu apa dah. Walhal, dalam kepala otak ni ada macam-macam menu nak masak. Tapi disebabkan semua kita nak (sifat tamak nak makan itu ini ler tu)..jadi semua menu tu terkeluar dari landasan! Hahaha..kesudahannya keluarkan makanan kegemaran ramai yang wajib ada dalam setiap gobok dapur tu kan! SARDINE!!

Actually aku tak makan sardine ni untuk lauk makan bersama nasi. Selalunya aku buat sandwich aje. But benda ni laaa kesukaan Mr Hubby. Jadi lelama aku pun termakan sama la kan. Makan sikit laaa, tak banyak. Sebab ni faveret dia. Aku makan sikit-sikit aje sekadar alas-alas perut gitu.

Menu today memang semuanya adalah feveret dia. Sardin dan Petai. So, aku buatkan Sardin Sambal Petai untuknya.


Bahan-bahan:
1 tin sardin (aku guna jenama Adabi)
1 biji bawang besar (dihiris bulat)
3 ulas bawang putih (dihiris halus)
1 batang serai (dititik)
4 sudu cili giling
Sedikit air asam jawa
Sedikit garam secukup rasa
Sedikit gula secukup rasa
Secukupnya Petai (ikut suka nak banyak mana) 

Cara-cara:
1. Panaskan minyak dan tumis bawang besar, bawang putih dan serai hingga naik bau.
2. Masukkan cili giling. Tumis hingga cili giling masak dan naik bau.
3. Masukkan kuah sardin dalam tin. Kacau sebati. Kemudian masukkan ikan sardin.
4. Masukkan garam dan gula. Masukkan sedikit air asam jawa.
5. Masukkan petai. Masak dalam 2-3 min. Tutup api dan hidangkan bersama nasi panas.

Selamat menjamu selera!!

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin