Sunday, October 2, 2011

Telur Bistik

Dah baper hari dok berangan nak buat...tapi terbuat-buat gak. Tadi tenghari terus laksanakan hasrat yang berminggu-minggu tertangguh dek kerana "Nanti laa..." .. so, maka dengan ini siap laa Telur Bistik versi aku untuk minggu ni..heheh...Patutdesign dia jadi 4 segi sama...tapi ada insiden yang terjadi tadi di dapur menyebabkan ia menjadi 4 segi yang tak berapa bersegi...heheh...janji jadi makanan udah laa...atau tak terbalik dah ler kan...heheh


Bahan-bahan Telur:
3 biji telur
Sedikit garam
Sedikit lada sulah

Bahan-bahan Inti Telur:
Segenggam daging cincang (buat laa berapa banyak korang suka eh...heheh)
1/2 biji bawang besar (dicincang halus)
2 ulas bawang putih (dicincang halus)
Sayur campur beku
Lada Benggala (dipotong sama seperti sayur beku)
Sos Cili (Aku pakai jenama JALEN...korang pki laa jenama apa2 sama gak rasanya)
Sedikit Worcestershire sos
Sedikit Lada Sulah

Cara-Cara (Inti Telur):
1) Goreng daging cincang di atas kuali hingga daging masak. 
2) Masukkan bawang putih & bawang merah goreng hingga layu.
3) Kemudian masukkan sayur campur, lada benggala. Goreng hingga 2 minit. Masukkan sos Worcestershire & Sos Cili. Letak sedikit lada sulah. Goreng hingga masak. Kemudian alihkan ke dalam mangkuk.


Cara-cara (Telur):
1) Pecahkan telur dah pukul telur seperti masak telur dadar.
2) Letak sedikit garam & lada sulah.
3) Goreng gunakan kuali yg besar supaya senang nak melipat inti nanti.
4) Setelah telur masak rata, masukkan kan inti di tengah dan lipat. Kemudian ambil pinggan dan telangkupkan ke dalam pinggan supaya telur tidak terkeluar dari pinggan. (agak payah gak nak terbalikkan dlm pinggan tu hehehe)


SELAMAT MENCUBA!

3 comments:

hazila said...

Salam ziarah kembali. Sedapnya telur bistik tu. Ala tak kisah bersegi ke tak, cantik je tu.

Heldamelissa said...

Salam...TQ Hazila...hehe tu laa...asalkan jadi kan telurnye...

InaAchik said...

comeinya kamu nyer telur bistik...
telur bistik ngan telur bungkus tu lain erk?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin