Tuesday, August 30, 2016

Asam Pedas Ikan Pari

Salam,

Menu faveret in da house!! Yahooo...bila ada Asam Pedas Ikan Pari, memang nasi akan bertambah secara automatik laa ke dalam pinggan. Mau 2-3 pinggan laaa sekali ngap kan...So, tunggu apa lagi, jom makan... 



Bahan-bahan:
7-8 keping Ikan Pari - dipotong & dibersihkan
30 batang cili kering - diblend
8 ulas Bawang merah - diblend
4 Bawang Putih - diblend
1 inci Halia - diblend
1 inci Kunyit - diblend
Sedikit Belacan Bakar - diblend
Daun Kesum
Bunga Kantan - dibelah 2
Bendi - Letak dalam 5-6 batang bendi
Air Asam Jawa (Ikut banyak mana rasa kemasaman yg korang suka..selalunya saya pki dalam 1 senduk air asam jawa)
Sedikit garam

Cara:
1. Tumis rempah yang di blend tadi hingga naik bau.
2. Masukkan Air asam jawa. Masukkan sedikit garam sebagai perasa.
3. Masukkan ikan hingga kuah mendidih. Masukkan bunga kantan & daun kesum
4. Hidangkan bersama nasi panas.

Selamat mencuba!!

Monday, August 29, 2016

Tempe Goreng bersama Kentang & Ikan Bilis

Salam Semua,

Hari nie saya masak Tempe Goreng bersama Kentang & Ikan Bilis sahaja. Menu ringkas dan menjadi kegemaran org dalam rumah ni. Kalau ada memang habis cepat laa menu nie.


Bahan-bahan:
1 bungkus tempe daun (dlm daun pisang)
1 biji kentang - potong wedges
1 genggam ikan bilis
1 biji bawang besar - dihiris bulat
2 ulas bawang putih - dihiris
6 batang cili padi - diketuk
Garam - secukup rasa
Sedikit lada sulah


Cara-cara:
1. Goreng semua bahan utama berasingan (tempe, kentang dan akhir skali ikan bilis)
2. Setelah ikan bilis hampir garing, masukkan bawang putih dan bawang besar. Tunggu hingga bawang sedikit layu.
3. Masukkan cili padi tadi. Gaul mesra.
4. Masukkan pula tempe dan kentang yang sudah siap digoreng tadi.
5. Sedikit garam dan lada sulah. Anda sudah boleh angkat dan hidangkan.
Selamat mencuba!

Sunday, August 28, 2016

Weekend : Menu Sihat

Salam,

Hujung minggu masa untuk makanan sihat. Menu apa? Ulam semestinya ada dalam setiap menu yang dihidangkan.


Memang heaven kalau ada menu di atas meja. Bakal menambah selera.
  • Sambal Belacan
  • Timun
  • Kacang Botol
  • Bendi Rebus


Saturday, August 27, 2016

Ayam Goreng Kunyit

Salam,

Menu yang tak perlu kata apa-apa. Selalu orang sanggup beratur untuk tapau. Tapi saya rela masak sendiri jer menu ni. Sebab sangat senang dan boleh dibuat bekalan ke pejabat.



Bahan2: 
300 Isi ayam (chicken filet) - di perap dgn garam & kunyit
1 biji bawang besar - dimayang
2 ulas bwang putih - dihiris
2 biji cili merah - dihiris
3 btg kacang panjang - dipotong pendek2
1/2 btg lobak merah - dipotong panjang2
Sedikit garam
Sedikit serbuk lada hitam
Minyak utk menggoreng


Cara2: 
1. Panaskan kuali (saya pki kuali non stick utk kurangkan penggunaan minyak). Letak 1 senduk minyak masak.
2. Goreng ayam sehingga separa masak. 
3. Kemudian mula masukkan bahan2 seperti bawang besar dan bawang putih. Gaul rata hingga bawang sedikit layu.
4. Masukkan sayur lobak merah dan kacang panjang dan biarkan layu sedikit. Masukkan cili merah & biarkan ayam masak.
5. Perasakan dengan garam dan sedikit serbuk lada hitam.
6. Boleh diangkat dan dihidangkan bersama nasi.

SELAMAT MENCUBA!!

Friday, August 26, 2016

Udang Masak Lemak

Salam,

Hari nie masak makanan kegemaran saya pulak. Udang. Memang kalau nampak udang nie memamg bersinar-sinar laa mata tapi tak boleh makan selalu nanti naik plak paras kolekstrol kan. Kena kawal-kawal laaa sket makanan kegemaran nie.


Bahan2: 
1 kg atau lebih Udang Harimau - dibersihkan
3 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1/2 inci kunyit hidup *
1/2 inci halia*
5 biji cili padi* kalau suka pedas boleh tambah
2 keping Asam Keping/Gelugor
Daun kunyit - diracik/ dihiris2
Santan - saya guna santan kotak saja (guna sekotak ajer)
Garam secukup rasa

Cara:
1. Blend semua bahan bertanda *
2. Masukkan bahan yg diblend td ke dalam periuk dan nyalakan api. Masukkan santan (saya guna santan kotak sbb dimasak pada hari bekerja).
3. Apabila sedikit mendidih, mulakan masuk udang ke dalam periuk bersama asam keping dan daun kunyit.
4. Perasakan dengan garam. Kacau dan tunggu hingga masak.
5. Apabila mendidihkan jgn sampai pecah santan pula. Kacau sedikit dan tutup api dapur. Bolehlah dihidangkan bersama nasi panas.

Selamat mencuba!

Wednesday, August 24, 2016

Ayam Kicap Halia

Salam,

Menu simple hari nie. Menu kegemaran sang suami. 



Bahan-bahan:
1 bgks ayam fillet - potong kecil
1 biji bawang besar - potong diamond
2 ulas bawang putih - dihiris 
1/2 inci halia - dihiris nipis
10 tangkai cili kering - dipotong2 n dibuang biji
1 senduk kicap ABC @ kicap manis pun boleh
1 senduk air
Sedikit garam
Sedikit lada sulah
Minyak utk menggoreng
Sedikit minyak bijan - jika suka


Utk ayam:
  • Perisakan bersama garam & lada sulah. Dan gaulkan bersama tepung jagung.
  • Goreng hingga nampak kekuningan dan angkat ke tepi dahulu.


Cara2:
  1. Tumis bwg putih & halia serta sedikit bwg besar tadi sehingga bau wangi. Tambah sedikit minyak bijan jika suka. Akan menambahkan aroma.
  2. Masukkan cili kering. Tumis hingga wangi.
  3. Masukkan kicap dan gaul rata. Masukkan air.
  4. Mendidih dan kemudian masukkan ayam yang siap digoreng tadi. Dan masukkan baki bawang besar tadi. Gaul. Jgn lama sangat sbb ayam dah masak. So bila makan akan rasa lagi ranggup ayam. Perisakan sedikit garam & lada sulah.
  5. Tutup api dan hidangkan.


Selamat mencuba!!

Tuesday, August 23, 2016

Kentang Chips Homemade

Hello semua!

Dah lama nak upload Kentang Chips ni. Kekonon mcm Jack & Jill laa...hahaha tapi versi Malaysia punye. Ala kampung style sket... Goreng biasa-biasa jer.


Bahan-bahan:
3-4 biji kentang - dikupas kulit dan dibersihkan
Garam
Lada Sulah
Minyak untuk menggoreng

Cara-cara: 

  • Kentang disagat nipis (saya guna peeler sahaja)
  • Sambil sagat hendaklah direndam dalam air jadi tidak lebam kentang tersebut.
  • Apabila sudah siap boleh laa toskan air.
  • Gaulkan Garam dan sedikit Lada Sulah.
  • Panaskan minyak. Goreng. Apabila kekuningan, boleh laa di angkat.
  • Boleh dimakan begitu sahaja atau makan bersama nasi sebagai lauk tambahan.
SELAMAT MENCUBA!!


Laksa

Salam,

Tetiba rasa nak makan Laksa plak. Jom mencuba makan Laksa. Senang ajer buat Laksa, tak perlu bahan yang banyak. Penyediaan pun lebih mudah.



Bahan2:
1 bungkus Mee Laksa Kering (direndam)/ bleh juga guna laksa yg basah ada dijual dipasaraya/pasaran)
1 kg ikan kembung (aku pakai 6 ekor ikan aje, sbb mkn berdua aje)
10 biji bawang merah
15-20 tangkai cili kering (aku tukar ke cili merah sbb cili kering tiada dlm stok)
Daun Kesum (letak laa banyak mana korang suka)
1 batang Bunga Kantan
Sedikit Belacan
Asam Keping (aku letak 5 keping utk rasa kemasaman)

Bahan Hiasan:
1 biji bawang besar (dihiris)
Cili Padi (dihiris)
Limau Kasturi (dibelah 2)
Daun Salad (dihiris)
Daun Pudina (jika suka)
Petis

Cara-cara:
1. Rebus ikan hingga masak. Asingkan ikan. Simpan kuah ikan rebus tadi.
2. Bersihkan ikan, ambil isi sahaja (buang laa tulang tu)
3. Kisarkan Bawang Merah, Cili Kering, Belacan dan isi ikan yang telah diasingkan tadi.
4. Masukkan bahan yang dikisar tadi ke dalam air rebusan ikan tadi. Nyalakan api.
5. Masukkan Asam Keping, Bunga Kantan, dan Daun Kesum.
6. Perasakan dengan garam. Masak hingga mendidih.
7. Sedia di makan bersama petis.

Monday, August 22, 2016

Maggi Goreng Mamak

Salam Semua,

Next resepi ringkas dan mudah. Actually malas2 nak masak, masak jer laa yang simple untuk di makan untuk sarapan atau minum petang...kalau nak buat makan malam pun boleh gak nie...



Bahan-bahan:
Sebungkus Mee Kering (dicelur & ditoskan airnya) - apa2 jenama dipasaran (saya guna jenama CINTAN jer)
1 biji bawang besar (dimayang halus)
3 ulas bawang putih (dimayang halus)
2 biji cili padi (dimayang halus) - kalau suka pedas tmbh la ikut suka
Sayur Sawi (ikut citarasa sendiri nak letak sayur apa)
Sedikit Lada sulah
Sedikit garam
Sedikit serbuk kari + serbuk cili (jika suka) @ pki serbuk kari megi/serbuk ayam megi, tabur2 sket je 
1 biji telur (lebih pun boleh)
++ Bleh tambah bhn lain jika suka etc : fishball, fishcake, ayam etc..

Cara:
1. Mee kering dicelur dan toskan airnya. Ketepikan dahulu.
2. Tumis bawang besar, bawang putih dan cili padi sehingga naik bau.
3. Masukkan batang sayur sawi dahulu. Tumis hingga masak. Masukkan sendiri garam dan lada sulah.
4. Masukkan mee yg telah ditoskan tadi. Gaul hingga sebati.
5. Pecahkan telur dan gaul. Dah sebati masukkan sedikit serbuk kari + serbuk cili.
6. Masukkan baki sayur sawi (daun sawi) dan gaul sampai rata. Tutup api dan hidangkan.

SELAMAT MENCUBA!!

Sunday, August 21, 2016

Ayam Drummet Goreng Homemade

Salam,
Lama plak tak update masakan kat sini.

Hari ni nak update menu Ayam Drummet Goreng


Bahan2:
10 ketul ayam drummet - dibersihkan
5 sudu besar - Breadcrumb
1 biji telur
2 sudu Tepung jagung
Sedikit lada sulah
1 sudu teh serbuk cayyene  (dlm botol yg dijual di pasaraya)
1 sudu teh rosemary (dlm botol yg dijual di pasaraya)
Garam secukup rasa
Minyak utk menggoreng

Cara2:
1. Perasakan ayam dengan garam, serbuk cayyene, rosemary dan lada sulah. Gaul rata pada ayam
2. Letakkan tepung jagung. Ratakan pada ayam.
3. Pecahkan telur dan gaul rata pada ayam juga.
4. Kemudian gaulkan rasa dengan breadcrumb.
5. Panaskan minyak. Goreng hingga keemasan. Angkat dan hidangkan.

Selamat mencuba!!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin